Pages

Saturday, October 29, 2011

10 Teempat Misteri Dan Terlarang Di Dunia

Di atas planet ini, banyak tempat-tempat misteri memang wujud, termasuk beberapa tempat-tempat yang anda mungkin tidak pernah mendengar tentang atau walaupun anda tahu tentang mereka, anda mungkin tidak akan mampu untuk pergi ke sana. Berikut adalah atas 10 tempat-tempat yang dilarang misteri di dunia.




Mezhgorye, Russia





Mezhgorye adalah sebuah pekan kecil di Rusia yang tertutup, dan dikatakan bahawa orang yang hidup di bandar semua melakukan kerja-kerja rahsia yang sangat-diklasifikasikan di sekitar Gunung Yamantaw, dan bandar tidak mendapat perhatian orang ramai sehingga pada tahun 1979. Gunung Yamantaw,berketinggian 1640 meter, adalah yang tertinggi Pergunungan Ural selatan, telah disyaki menjadi lokasi program nuklear yang besar atau gudang besar arang batu.

Dalam tempoh pemerintahan Boris Yeltsin, Rusia telah membina dua benteng tentera di sini, tetapi semua jawapan yang mereka berikan tentang adalah jawapan yang kabur dan tidak penting.




Vatican Secret Archives, Vatican





Sebenarnya, Arkib Rahsia Vatican tidak sangat serahsia namanya. Kerana anda masih boleh menyemak arkib-arkib yang terdapat di perpustakaan yang kecuali ada satu bilik yang tidak dibenarkan orang awam memasukinya.Jika anda ingin melihat arkib-arkib di bilik berkenaan, pertama, pengunjung perlu untuk menyerahkan suatu permohonan untuk melihat beberapa fail, dan kemudian petugas-petugas Arkib Rahsia Vatican akan menyediakan mereka kepada anda. Walau bagaimanapun, kategori arkib anda tidak boleh membaca di bawah tahun 1975, yang bertujuan untuk melindungi maklumat diplomatik dan kerajaan.




Disney's Club 33, Disneyland, A.S







Secara umumnya, Disney tidak akan memberi minuman kepada orang awam dalam tempoh bersiar-siar di Disneyland, tetapi ianya hanya dibolehkan untuk parti-parti eksklusif sahaja. Walau bagaimanapun, terdapat tempat rahsia di Disneyland menyediakan minuman untuk ahli-ahlinya sepanjang masa. Ia adalah Club 33.

Club 33 kelab eksklusif yang terletak di tengah-tengah daripada bahagian New Orleans Square Disneyland. Secara rasmi dikekalkan sebagai ciri-ciri rahsia taman tema, pintu masuk kelab yang terletak di sebelah Restoran Blue Bayou di "33 Royal Street" dengan pintu masuk dikenali oleh plat alamat berkerawang dengan bilangan 33 terukir gerbang pintunya. Apabila menunggang Pirates of the Caribbean, sama seperti perjalanan berangkat, restoran Blue Bayou boleh dilihat, tetapi balkoni di atas, ia sebenarnya sebahagian Club 33.

Ahli-ahli Club 33 mempunyai akses eksklusif untuk restoran kelab, dan premis itu tidak dibuka kepada orang awam pada umumnya. Ia adalah lokasi yang hanya dalam Disneyland untuk menawarkan minuman beralkohol, walaupun Disneyland mempunyai lesen minuman keras di seluruh taman dan telah menubuhkan bar di seluruh taman untuk acara-acara eksklusif. Senarai wain Club 33 termasuk vintages yang dijual pada harga $ 200. Di samping itu bir dan wain, Club 33 ini mempunyai bar penuh, walaupun pelanggan tidak boleh memesan secara langsung dari bar dan perlu membuat pesanan melalui pelayan peribadi mereka.




Moscow Metro 2, Russia






Ada yang mengatakan bahawa Moscow Metro 2 adalah sistem metro yang selari dengan metro awam di Moscow, dan ia telah dimulakan untuk membina sejak zaman Stalin. Menurut laporan tertentu, Moscow Metro 2 adalah lebih lama daripada metro awam di bandar dan mempunyai 4 rel keretapi utama di bawah 50 hingga 200 meter dari tanah. Ia menghubungkan Kremlin, Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan Rusia, lapangan terbang kerajaan dan lain-lain badan kerajaan yang penting.




White's Club, U.K.







White's Club, yang telah diasaskan oleh Francis White pada 1693, kelab orang-orang kaya yang terkenal di Britain.Pada mulanya, kelab itu hanya untuk menjual makanan dan minuman berasakan coklat sahaja.Walau bagaimanapun, ia telah di ubah menjadi kelab orang-orang kaya selepas lebih 300 tahun berlalu.Miisterinya ialah, pertama, ia tidak menerima mana-mana ahli wanita. Kedua, mana-mana lelaki yang ingin menyertai kelab ini telah dijemput oleh ahli-ahli yang berdaftar dan mempunyai kelulusan dari ahli-ahli lain melainkan jika dia adalah seorang ahli keluarga diraja, seorang penjawat jawatan penting (contohnya CEO)atau selebriti terkenal.



Area 51, Nevada, A.S







Area 51 adalah nama yang digunakan dalam dokumen-dokumen rasmi CIA (sekurang-kurangnya sejak tahun 1967) untuk markas ketenteraan yang terletak di bahagian selatan Nevada di barat Amerika Syarikat, 83 batu (133 km) ke utara-barat laut pusat bandar Las Vegas. Terletak di pusat, di pantai selatan Groom Lake, lapangan terbang tentera yang besar berahsia. Tujuan utama asas untuk menyokong pembangunan dan ujian pesawat eksperimen dan sistem senjata.

Markas ini juga dikenali sebagai Markas Ujian Dan Latihan Ketenteraan Tentera Udara Amerika Syarikat. Walaupun kemudahan ini diuruskan oleh Divisyen ke-99 di Pengkalan Tentera Udara,pengkalan ini juga beroperasi sebagai Pusat Ujian Penerbangan Tentera Udara Center (AFFTC) dengan pangkalannya di Pangkalan Tentera Udara Edwards di Gurun Mojave, kira-kira 186 batu (300 km) barat daya Groom.Kawasan ini juga adalah markas Air Force Flight Test Center (Detachment 3).

Nama-nama lain yang digunakan untuk kemudahan termasuk Dreamland, Paradise Ranch, Home Base, Watertown Strip, Groom Lake dan yang terbaru Lapangan Terbang Homey. Kawasan ini adalah sebahagian daripada Kawasan Operasi Tentera Nellis, dan ruang udara yang terhad di sekitar bidang yang disebut sebagai (R-4808N), yang dikenali oleh juruterbang tentera di kawasan tersebut sebagai "The Box" atau "the Container."

Kerahsiaan di tahap tertinggi di sekitar pangkalan, kewujudan kerajaan Amerika Syarikat hampir tidak mengakui, telah menjadikan subjek yang kerap teori konspirasi dan satu komponen penting kepada objek terbang yang tidak dikenali (UFO).



Bureau 39, North Korea






Biro 39, juga dikenali sebagai Bilik 39, adalah organisasi yang paling rahsia di Korea Utara, dan ia adalah khas untuk menyediakan kewangan haram (Money Laundering) negara-negara asing untuk pemimpin Korea Utara Kim Jong Il. Ia dibina di akhir tahun 1970-an sebagai biro untuk menjana kekayaan kepada Kim Jong Il.

Hanya beberapa orang benar-benar tahu apa-apa mengenai Biro 39, dan sesetengah orang rasa ia mungkin mempunyai 10 hingga 20 akaun bank di China dan Switzerland untuk berurusan dalam urus niaga wang haram, dan ada pula yang mengatakan ia beroperasi dalam perniagaan berbentuk 'Mafia' atau kongsi gelap.



Ise Grand Shrine, Jepun







Kuil Ise adalah makam yang paling suci di Jepun. Kuil Ise yang pertama telah dibina di kurun ke-4 Sebelum Masehi, dan dibaik pulih setiap 20 tahun. Sehingga kini, lebih daripada 100 tempat-tempat suci Naign telah wujud dalam sejarah Jepun. Tempat Suci adalah untuk memberi penghormatan kepada 'Tuhan Matahari' Jepun dan serta 'Yata no Kagami', artifak suci dalam cerita dongeng Jepun.

Orang awam dilarang umtuk memasuki kawasan kuil ini. Hanya pendeta 'Shinto' Maharaja Jepun sahaja dibenarkan untuk masuk ke kawasan ini.



Disaster Relief and Emergency Assistance Center, U.S.







Kawasan ini hanya boleh di akses kepada Presiden Dan Timbalan Presiden A.S serta barisan kabinet A.S sahaja.Pusat ini dibina pada tahun 1950-an dan masih beroperasi hingga sekarang. Ia ditadbir oleh Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA). Apabila bencana besar berlaku di Amerika, kebanyakan bahagian komunikasi Amerika akan disambungkan melalui pusat ini.



RAF Menwith Hill Base, U.K.






RAF Menwith Hill pangkalan tentera British dengan sambungan kepada rangkaian global pengintip 'ECHELON'. Kawasan ini mengandungi stesen satelit bumi yang banyak dan pemintas komunikasi dan amaran peluru berpandu dan telah digambarkan sebagai stesen pemantauan elektronik yang terbesar di dunia. Pangkalan ini juga bertindak sebagai stesen kawal-perintah untuk beberapa satelit yang dikendalikan oleh US National Reconnaissance Office, bagi pihak Agensi Keselamatan Negara Amerika Syarikat, dengan antena yang terkandung di dalam jumlah yang besar radomes putih yang sangat tersendiri, dan dikatakan menjadi satu elemen sistem ECHELON. ECHELON dilaporkan telah diwujudkan untuk memantau komunikasi ketenteraan dan diplomatik Kesatuan Soviet dan sekutunya Timur blok semasa Perang Dingin pada awal tahun 1960-an. Tetapi sejak tamatnya Perang Dingin, ia dipercayai untuk mencari juga untuk memintas telekomunikasi organisasi pengganas dan risikan politik dan diplomatik. Ia juga telah terlibat dalam laporan perisikan komersial dan dipercayai untuk menapis semua komunikasi telefon dan radio di negara-negara yang menjadi tuan rumah - satu pencabulan hak asasi manusia.

No comments:

Post a Comment