Pages

Thursday, October 27, 2011

14 Tempat Yang Menakjubkan Di Bumi Allah S.W.T

Antara tempat yang menarik dan menakjubkan untuk diterokai yang disenaraikan oleh Bing Travel



1. Blue Lagoon, Iceland



Tempat ini dipenuhi dengan banyak kolam buatan yang mengandungi material dari aktiviti gunung berapi. Air dengan kaya mineral yang terdapat di sini dipercayai mempunyai kekuatan untuk menyembuhkan penyakit tertentu.Semasa musim sejuk,wap panas muncul dari kolam yang dikelilingi salji dan ais, sehingga menampakkan suasana yang menakjubkan.



2. Haleakala, Hawaii, AS



Haleakala, kawasan gunung berapi ini mengelilingi Maui,Hawaii.Saban tahun hampir lebih daripada 1.5 juta orang melawat Haleakala.Mereka hanya sekadar ingin menyaksikan matahari terbit atau terbenam,dengan pemandangan yang amat mempesona.Anda juga dapat menyaksikan kawah besar di gugusan Haleakala.Nama Haleakala berasal dari bahasa Hawaii yang bererti 'rumah matahari'.Menurut legenda,manusia setengah dewa (Demi-God) dari Maui telah menyimpan matahari di tempat ini untuk memanjangkan waktu siang.



3. Chocolate Hills, Filipina




Bukit kapur Choclolate Hills seluas 20 batu persegi yang terletak di Kepulauan Bobol,Filipina yang ditutupi hampir 1300 rumput.Bukit kapur ini berketinggian sekitar 100 hingga 400 kaki.Pada musim kering,bukit ini menyerupai coklat cip raksasa.Berdasarkan legenda tempatan,bukit ini terbentuk dari kotoran kerbau raksasa yang diberi makanan beracun oleh petani tempatan.Namun,para saintis membuat kesimpulan bahawa bukit tersebut terbentuk akibat puing-puing gunung berapi.


4. Craters of The Moon National Park




Craters of The Moon National Park merupakan kawasan menyerupai bulan yang boleh anda dijumpai di Idaho,Amerika Syarikat.Terbentuk dari letusan gunung berapi yang terjadi 15.000 tahun lampau,tercipta lapangan lava seluas lebih dari 600 batu persegi.Kekuatan letusan gunung berapi menyebabkan menciptakan bara berbentuk kon dan cerukan lava.



5. Racetrack Playa, California, AS





Racetrack Playa di Death Valley National Park,California AS,dikenali kerana terdapat banyak batu-batu yang meluncur secara misteri.Tasik kering ini mengandungi batu kerikil dan lumpur didalamnya.Tidak ada seorang pun yang pernah melihat batu-batu tersebut bergerak.Tapi,secara teori yang ada setakat ini menyatakan bahawa pergerakan tersebut berlaku akibat angin yang bertiup kuat dan akibat penyusutan ais.Kesannya berlaku semasa musim hujan, di mana permukaan tasik yang cetek menjadi licin.



6. Cappadocia, Turki





Antara kawasan bersejarah di Turki,Cappadocia menampilkan formasi batu unik yang biasa disebut "peri cerobong asa".Cappadocia terbentuk dari aktiviti geologi dan gunung berapi,termasuk cuaca dan hakisan,yang terjadi sekitar 60 juta tahun yang lampau.Pernah di takluk oleh Maharaja Yunani,Herodotus semasa era kegemilangan Empayar Yunani.



7. Laut Mati, Timur Tengah






Kawasan Laut Mati adalah antara kawasan yang terendah di bumi,iaitu hampir 1,400 kaki di bawah paras laut.Air di sini lebih masin berbanding air di lautan,kerana kadar garamnya yang terlalu tinggi sehingga membolehkan semua makhluk hidup terapung di atas air.Perairan Laut Mati banyak dimanfaatkan untuk terapi kesihatan. Air tasik gergasi ini terus menyusut,kerana ada lubang yang berbahaya.





8. Madagascar, Afrika Tenggara






Di Pulau Madagascar,di pesisir tenggara Afrika,terdapat flora yang amat menarik dan menakjubkan yang hanya terdapat di sini.Antara contoh floranya ialah pokok "Grandidier's Baobab".Pokok ini mampu mmenyerap air dalam jumlah yang besar dan berketinggian 100 kaki dengan diameter hampir 400 kaki.Antara faunanya pula ialah "Ring-Tailed Lemur".Spesis ini biasanya aktif di antara matahari terbit hingga matahari terbenam.



9. Pamukkale, Turki





Pamukkale di Turki,ini bermaksud 'Istana Kapas' dalam bahasa Turki.hampir menyerupai air terjun yang membeku.Kawasan ini mengandungi air panas,‘travertines’ dan juga teres mineral karbonat yang terdapat kandungan kalsium yang tinggi yang ditinggalkan oleh air yang mengalir sehingga ianya membentuk seakan-akan ‘istana putih’.Ia terletak di rantau Aegean Inner Turki,di lembah Sungai Menderes,yang mempunyai iklim yang sederhana sepanjang tahun.Kepercayaan orang dahulu kala meyakini bahawa air panas di kawasan ini boleh dijadikan rawatan yang dikurniakan Tuhan.Terdapat tamadun Yunani-Romawi kuno dan juga kota Bizantium yang dibangunkan di sekitar kawasan ini.



10. Gurun Pasir Erg Chebbi, Morocco







Gurun Pasir Erg Chebbi yang berada di bahagian tenggara Maghribi,terbentuk daripada pasir yang ditiup angin yang boleh mencecah ketinggian sehingga 500 kaki.Terdapat bandar kecil iaitu bandar Merzouga.Di mana masa perjalanan dari kawasan bandar Merzouga ke ibu kota Maghribi,Marrakech memakan masa kira-kira 4 jam perjalanan.Pelawat boleh membina khemah di sini,menunggang unta, dan menyaksikan matahari terbit dantenggelam. Menurut legenda, bukit pasir ini tercipta akibat hukuman Tuhan yang menimpa penduduk tempatan kerana telah mengusir seorang petualang.



11. Devil’s Tower, Crook County, AS



m



Kawasan ini juga dikenali sebagai “Bear Lodge” atau ”Brown Buffalo Horn” oleh penduduk tempatan.Kawasan ini terbentuk akibat dari pergerakan "Laccolith" di bawah permukaan bumi.Ia meningkat secara dramatik pada ketinggian 1267 kaki (386 m) di atas muka bumi di sekitarnya dan sidang kemuncaknya ialah berketinggian 5112 kaki (1558 m) di atas paras laut.Kawasan ini di anggap suci oleh kaum 'Red Indian'.




12. Kata Tjuta, Australia






Ianya juga dikenali sbagai "Ayers Rock".Dengan ukur lilit 9.4 kilometer dan berketinggian 348 meter dengan sebahagian dari ketinggian 'batu' terbenam di dasar bumi.Warna 'batu' ini seakan akan beubah-ubah kerana pantulan cahaya matahari dan cuaca persekitaran.Antara fauna yang terdapat di kawasan ini ialah 'Bilby','Possum' dan 'Wallaby'.Kawasan dianggap suci oleh kaum 'Aborigines' Australia.



13. Mirny Diamond Mine, Siberia, Russia






Lombong berlian adalah sedalam 525 meter (1722 kaki) dan mempunyai diameter 1.200 m (3900 kaki).Merupakan lubang kedua terbesar digali di dunia, selepas Bingham Canyon Mine.Ruang udara di atas lombong ditutup untuk helikopter kerana beberapa insiden di mana mereka telah disedut masuk oleh aliran udara ke bawah.Kawasan lombong berlian dibuka dan mula beroperasi pada tahun 1957 dan operasi carigali berlian dihentikan sepenuhnya pada tahun 2001.Operasi carigalinya pernah tergendala pada tahun 1990-an dan dalam kedalaman 340 meter kerana mata air dari dalam membanjiri lombong ini pada kedalaman tersebut.





14. Bryce Canyon National Park, Utah, AS









Ciri-ciri utama taman ini ialah Bryce Canyon yang, walaupun namanya,bukanlah gaung tetapi amfiteater gergasi semulajadi yang dicipta oleh hakisan di sepanjang bahagian timur Dataran Tinggi Paunsaugunt.Bryce adalah tersendiri kerana struktur geologi yang dipanggil 'Hoodoos',yang dibentuk oleh angin, air, dan hakisan ais sungai dan batu-batu sedimen di dasar tasik. Merah, jingga,dan warna putih batu memberikan pemandangan yang menakjubkan untuk pelawat taman.Bryce terletak pada ketinggian yang lebih tinggi daripada yang berdekatan Zion National Park. Rim di Bryce berubah dari 8000 hingga 9000 kaki (2400 hingga 2700 m).Bandar yang terdekat di kawasan ini ialah bandar Kanab.

No comments:

Post a Comment