Pages

Tuesday, November 8, 2011

10 Perang Amerika Syarikat (A.S) yang dimulakan dengan PEMBOHONGAN

Setiap malapetaka peperangan sentiasa didahului oleh perkara-perkara pembohongan besar oleh media-media Barat yang bertopengkan demokrasi seperti CNN,CNBC,BBC dan sewaktu dengannya. Sejarah lalu, Amerika Syarikat telah mengancam Venezuela dan Iran.Dan selepas itu, yang akan datang, siapa pula menjadi mangsa propaganda Amerika?




Mari kita imbas dan ambil tahu bahawa berapa kali Amerika Syarikat melalui media mereka yang telah dimanipulasikan untuk kepentingan mereka. Setiap malapetaka perang yang utama adalah 'wajar' dengan apa yang akan muncul sebagai satu penipuan. Berikut di bawah senarai pendek pembohongan besar oleh media-media mereka yang berkaitan peperangan :-

1. PERANG VIETNAM (1964-1975)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : 2 dan 3 Ogos 1964, pasukan Vietnam Utara telah dituduh oleh kerajaan Amerika Syarikat telah melancarkan serangan terhadap dua kapal tentera Amerika Syarikat di Teluk Tonkin.
ii) ANALISIS PERANG : Tiada kapal pernah diserang. Itu adalah pembohongan besar oleh White House melalui media tunggagan mereka.
iii) MATLAMAT : Untuk mencabar kemerdekaan Vietnam dan mengekalkan dominasi Amerika Syarikat di rantau ini.
iv) MALAPETAKA : Berjuta-juta mangsa, Kecacatan genetik akibat dari serangan kimia melalui senjata ‘Agent Orange’ dan berlaku masalah sosial besar-besaran.


2. PERANG GRENADA (1983)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Negara dari salah satu gugusan Kepulaun Caribbean dituduh membina pangkalan tentera Soviet Union dan untuk menyelamatkan doktor Amerika Syarikat dari diculik oleh pihak musuh A.S.
ii) ANALISIS PERANG : Semuanya palsu. Presiden Amerika Syarikat Reagan mencipta semua alasan itu dari awal.
iii) MATLAMAT : Untuk mencabar reformasi sosial dan demokratik Perdana Menteri, Maurice Bishop (yang telah dibunuh). Reagan berkata 'Kita tidak boleh membiarkan komunis apaches untuk mengambil alih taman peribadi kita'.
iv) MALAPETAKA : Serangan US Marine, penindasan kejam dan kawalan ke atas Negara tersebut melalui pemimpin ‘boneka’ A.S.


3. PERANG PANAMA (1989)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Pencerobohan marin Amerika Syarikat adalah dirancang untuk menangkap presiden Manuel Noriega yang dituduh mengedar dadah.
ii) ANALISIS PERANG : Manuel Noriega mendakwa kedaulatan Panama Canal pada akhir pajakan. Ini tidak dapat diterima ke Amerika Syarikat.
iii) MATLAMAT : Untuk mengekalkan kawalan dan dominan Amerika Syarikat ke atas Terusan Panama .
iv) MALAPETAKA : Amerika Syarikat telah mengebom dan membunuh 2 hingga 4000 orang awam, Berita ini telah diabaikan oleh media-media barat demi kepentingan Amerika ke atas Panama.


4. PERANG IRAQ (1991)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Iraq di dakwa mencuri inkubator Kuwait
ii) ANALISIS PERANG : Media ciptaan yang dihasilkan oleh Hill & Knowlton yang merupakan agensi pengiklanan, yang dibayar oleh Pemerintah Kuwait sendiri.
iii) MATLAMAT : Untuk mencabar penentangan A.S di Timur Tengah dan mengekalkan dominasi Amerika Syarikat dan menjaga kepentingan Israel ke atas rantau tersebut.
iv) MALAPETAKA : Tak terkira jumlah mangsa semasa perang, diikuti oleh sekatan yang tidak masuk akal (seperti makanan dan ubat-ubatan) dalam tempoh yang lama.


5. PERANG SOMALIA (1993)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Bernard Kouchner mengakui dirinya sebagai wira kempen kemanusiaan di Somalia.
ii) ANALISIS PERANG : Empat syarikat besar Amerika Syarikat telah membeli satu perempat daripada Somalia yang kaya dengan hasil minyak dan gas.
Iii) MATLAMAT : Untuk mengawal kepentingan strategik A.S seperti minyak dan gas dan juga laluan Terusan Suez.
iv) MALAPETAKA : Somalia masih dalam keadaan huru-hara dengan perang saudara.Kegiatan lanun merebak .


6. PERANG BOSNIA (1992 - 1995)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Firma Amerika Syarikat Ruder Finn dan Bernard Kouchner mengecam panggilan 'kem-kem penghapusan etnik Bosnia'.
ii) ANALISIS PERANG : Ruder Finn dan Kouchner berbohong. Orang-orang kem tahanan perang bersedia untuk pertukaran. Presiden Bosnia Alija Izetbegovic mengakuinya.
iii) MATLAMAT : Untuk memusnahkan. sosialis Yugoslavia, sosial sistem kebajikan, untuk menyerahkan kawasan tersebut untuk kawalan multinasional, untuk mengawal sungai Danube strategik dan jalan Balkan.
iv) MALAPETAKA : Empat tahun perang menakutkan untuk semua bangsa (Bosnia, Serb dan Croatia). Dibangkitkan oleh Berlin, Washington menjadikannya berlarutan dan bertambah parah.


7. PERANG BALKAN KE-2 (1999):
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Telah berlaku pembunuhan beramai-ramai ke atas Albania dan Kosova oleh tentera Serbia.
ii) ANALISIS PERANG : Pembohongan besar seperti mana yang diakui oleh Jamie Shea, pembicara rasmi NATO.
iii) MATLAMAT : Untuk mengekalkan kawalan NATO ke atas kawasan Balkan dan transformasi sebagai Pasukan Polis dan untuk membina pangkalan tentera Amerika Syarikat di Kosovo.
iv) MALAPETAKA : 2000 mangsa pengeboman NATO. Pembersihan etnik Kosovo oleh 'Tentera Pembebasan Kosovo’ yang dilindungi oleh NATO.


8. PERANG AFGANISTAN (2001)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Bush mahu membalas dendam selepas 9 / 11 .Hendak menawan Osama Bin Laden menghapuskan Al-Qaeda.
ii) ANALISIS PERANG : Tidak ada bukti kewujudan pertubuhan Al-Qaeda. Bagaimanapun, Taliban telah mencadangkan untuk mengekstradisi Bin Laden.
iii) MATLAMAT : Untuk kawalan ketenteraan rantau Asia Tengah yang strategik, untuk membina satu saluran paip merentasi Afghanistan untuk mengawal pembekalan tenaga Asia Selatan.
iv) MALAPETAKA : Pekerjaan jangka panjang dan peningkatan besar-besaran pengeluaran candu dan penyeludupan.


9. PERANG IRAQ KE-2 (2003)
i) PEMBOHONGAN MEDIA : Saddam Hussein telah menggunakan senjata kimia berbahaya yang mengakibatkan kemusnahan seperti dinyatakan Colin Powel pada Majlis Keselamatan PBB.
ii) ANALISIS PERANG : Amerika Syarikat yang mengadakan perkhidmatan untuk memalsukan (kes Libby) dan untuk membuat laporan palsu.
iii) MATLAMAT : Kawalan semua sumber minyak dan kemungkinan untuk memeras ugut pesaing: Eropah, Jepun, China.
iv) MALAPETAKA : Iraq dalam keadaan huru-hara dan perang saudara antara Sunni-Syiah.


KESIMPULAN:

Bagaimanapun, setiap peperangan didahului dan dibenarkan oleh dusta kempen media besar-besaran. Dan kita jauh daripada sumber cerita yang sebenarnya.

Peperangan adalah untuk mengutuk orang-orang media yang mungkin dan dengan cara yang terbesar.

Terima kasih untuk edaran artikel ini, untuk menterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa lain jika boleh (boleh didapati dalam bahasa Perancis, versi Bahasa Sepanyol akan datang dan menghantar kami terjemahan itu. Dalam berita perang, anda adalah yang sebenar!

MICHEL COLLON - May 16th, 2008





No comments:

Post a Comment